بولدوزر

اجزای اصلی زیربندی بولدوزر و عملکرد هرکدام

اجزای اصلی زیربندی بولدوزر و عملکرد هرکدام

اجزای اصلی زیربندی بولدوزر و عملکرد هرکدام

زیربندی (Undercarriage) در بولدوزر، سیستم حرکتی چرخ زنجیری آن است که وظیفه حیاتی انتقال قدرت موتور به زمین، تحمل وزن عظیم دستگاه و ایجاد کشش (Traction) لازم برای عملیات‌های سنگین مانند حفاری، هل دادن خاک و تسطیح را بر عهده دارد. این سیستم که یکی از پیچیده‌ترین و پرهزینه‌ترین بخش‌های بولدوزر از نظر نگهداری و تعمیرات است، از اجزای متعددی تشکیل شده که باید با هماهنگی کامل کار کنند.

درک عملکرد هر یک از این اجزا برای اپراتورها، مکانیک‌ها و مدیران پروژه‌ها جهت اطمینان از کارایی بهینه و افزایش عمر مفید دستگاه ضروری است. در ادامه، به بررسی اجزای اصلی زیربندی بولدوزر و وظیفه هرکدام می‌پردازیم.


۱. شاسی زنجیر (Track Frame)

  • توضیحات: شاسی زنجیر، ستون فقرات و چارچوب اصلی زیربندی است. این یک سازه فولادی بسیار محکم و سنگین است که در هر طرف بولدوزر (یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ) قرار دارد.

  • عملکرد: وظیفه اصلی شاسی زنجیر، نگهداری و هم‌راستا کردن سایر اجزای زیربندی مانند رولیک‌ها، آیدلر و (در برخی مدل‌ها) اسپراکت است. این قطعه وزن کل دستگاه را از شاسی اصلی بولدوزر دریافت کرده و آن را از طریق رولیک‌ها به زنجیر و در نهایت به زمین توزیع می‌کند.

۲. زنجیر (Track Chain)

  • توضیحات: زنجیر، بخش متحرک اصلی زیربندی است که شبیه به زنجیر دوچرخه اما در مقیاسی بسیار بزرگتر و مقاوم‌تر عمل می‌کند. هر زنجیر از مجموعه‌ای از «لینک‌ها» (Links) تشکیل شده است که توسط «پین‌ها» (Pins) و «بوشینگ‌ها» (Bushings) به یکدیگر متصل شده‌اند.

  • عملکرد: زنجیر نیروی چرخشی را از دنده اسپراکت دریافت کرده و آن را به حرکت خطی تبدیل می‌کند. این حرکت خطی، همراه با اصطکاک ایجاد شده توسط کفشک‌ها، باعث حرکت کل دستگاه می‌شود. پین‌ها و بوشینگ‌ها امکان چرخش و انعطاف‌پذیری لینک‌ها را فراهم می‌کنند تا زنجیر بتواند به دور اسپراکت و آیدلر بپیچد.

۳. کفشک (Track Shoe)

  • توضیحات: کفشک‌ها صفحات فلزی (معمولاً فولادی) هستند که با استفاده از پیچ و مهره‌های قوی به لینک‌های زنجیر متصل می‌شوند. سطح بیرونی کفشک‌ها دارای برجستگی‌هایی به نام «گرازر» (Grouser) است.

  • عملکرد: کفشک‌ها سطح تماس مستقیم بولدوزر با زمین هستند. وظیفه اصلی آن‌ها ایجاد کشش و چسبندگی به زمین است. گرازرها در خاک فرو می‌روند و از لغزش دستگاه، به ویژه هنگام هل دادن بارهای سنگین، جلوگیری می‌کنند. نوع و عرض کفشک‌ها بسته به نوع زمین (سنگی، گلی، شنی یا آسفالت) متفاوت است.

۴. اسپراکت (Sprocket) یا دنده زنجیر

  • توضیحات: اسپراکت یک چرخ‌دنده بزرگ و بسیار قوی است که معمولاً در قسمت عقب زیربندی قرار دارد. این قطعه مستقیماً به سیستم انتقال قدرت نهایی (Final Drive) متصل است.

  • عملکرد: اسپراکت تنها قطعه محرک در زیربندی است. دندانه‌های آن با بوشینگ‌های زنجیر درگیر می‌شوند و با چرخیدن، نیروی گشتاور موتور را به زنجیر منتقل کرده و آن را به حرکت در می‌آورد. این عمل، کل سیستم زنجیر را می‌کشد و باعث حرکت بولدوزر می‌شود.

۵. آیدلر (Idler) یا چرخ هرزگرد (چرخ جلو)

  • توضیحات: آیدلر چرخ بزرگ و صافی است که معمولاً در قسمت جلوی زیربندی، در انتهای مخالف اسپراکت، قرار دارد.

  • عملکرد: آیدلر دو وظیفه اصلی دارد:

    1. هدایت زنجیر: زنجیر را در مسیر صحیح خود هدایت می‌کند و آن را به سمت رولیک‌های پایینی بازمی‌گرداند.

    2. تنظیم کشش: آیدلر به «سیستم تنظیم کشش زنجیر» متصل است و با جلو و عقب رفتن، میزان شُلی یا سفتی زنجیر را تنظیم می‌کند.

۶. سیستم تنظیم کشش زنجیر (Track Adjuster / Tensioner)

  • توضیحات: این سیستم معمولاً یک سیلندر هیدرولیکی است که با گریس پر می‌شود (یا در مدل‌های قدیمی‌تر، یک فنر بسیار بزرگ) و بین شاسی زنجیر و محور آیدلر قرار دارد.

  • عملکرد: با تزریق گریس به این سیستم، سیلندر باز شده و آیدلر را به جلو هل می‌دهد، که این امر باعث سفت‌تر شدن زنجیر می‌شود. برعکس، با تخلیه گریس، آیدلر به عقب بازگشته و زنجیر شل می‌شود. حفظ کشش مناسب زنجیر برای جلوگیری از سایش زودرس و خروج زنجیر از مسیر (Derailment) حیاتی است.

۷. رولیک‌های پایین (Track Rollers / Bottom Rollers)

  • توضیحات: این‌ها مجموعه‌ای از چرخ‌های کوچک‌تر هستند که در امتداد بخش پایینی شاسی زنجیر، بین آیدلر و اسپراکت، نصب شده‌اند.

  • عملکرد: وظیفه اصلی رولیک‌های پایین، تحمل تمام وزن بولدوزر و توزیع یکنواخت آن بر روی زنجیر است. آن‌ها همچنین به هدایت زنجیر در یک مسیر مستقیم در زیر شاسی کمک می‌کنند. این قطعات به دلیل تحمل بار مداوم، به شدت در معرض سایش هستند.

۸. رولیک‌های بالا (Carrier Rollers / Top Rollers)

  • توضیحات: این رولیک‌ها (که تعدادشان کمتر از رولیک‌های پایین است) در بالای شاسی زنجیر قرار دارند.

  • عملکرد: وظیفه آن‌ها پشتیبانی از وزن زنجیر در مسیر بازگشت (از آیدلر به سمت اسپراکت) است. آن‌ها از افتادگی، شکم دادن و برخورد زنجیر با شاسی زنجیر جلوگیری می‌کنند و به حفظ کشش و هم‌راستایی آن کمک می‌کنند.


جمع‌بندی: نحوه کارکرد سیستم

کل فرآیند حرکت به صورت یک چرخه هماهنگ است:

  1. موتور، نیروی چرخشی را به اسپراکت (۴) منتقل می‌کند.

  2. اسپراکت، زنجیر (۲) را می‌کشد.

  3. کفشک‌های (۳) متصل به زنجیر، در زمین فرو رفته و دستگاه را به جلو هل می‌دهند.

  4. وزن دستگاه توسط رولیک‌های پایین (۷) بر روی زنجیر در حال حرکت پشتیبانی می‌شود.

  5. آیدلر (۵) در جلو، زنجیر را هدایت کرده و سیستم تنظیم کشش (۶) آن را سفت نگه می‌دارد.

  6. رولیک‌های بالا (۸) زنجیر را در مسیر بازگشت به سمت اسپراکت، پشتیبانی می‌کنند.

  7. تمام این اجزا بر روی شاسی زنجیر (۱) سوار شده‌اند.

درک این روابط متقابل نشان می‌دهد که چرا زیربندی یک سیستم حیاتی است و نگهداری صحیح از آن، شامل تمیز کردن منظم و بررسی کشش زنجیر، برای عملکرد و طول عمر بولدوزر ضروری است.

Image

شرکت ما با سال‌ها تجربه در زمینه تأمین و فروش قطعات یدکی ماشین‌آلات راه‌سازی، به یکی از معتبرترین و قابل اعتمادترین مراجع این حوزه تبدیل شده است. هدف ما ارائه محصولات با کیفیت، اصل و با دوام از برندهای معتبر جهانی، در کنار خدمات پشتیبانی سریع و مشاوره تخصصی به مشتریان گرامی است.

ما با شناخت دقیق نیازهای پروژه‌های راه‌سازی، معدنی و عمرانی، مجموعه‌ای کامل از قطعات شامل لوازم زیربندی، هیدرولیک، موتور، گیربکس، و دیگر قطعات مصرفی را فراهم کرده‌ایم تا روند کار شما بدون وقفه ادامه یابد.